Historia przedsiębiorstwa Google

Historia przedsiębiorstwa Google

2015-03-18 / Tagi:

Obecnie jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, generującą roczne obroty w wysokości 10 mld dolarów. Zatrudnia 54000 pracowników w kilkunastu krajach.

Założyciele firmy Google ciężko zapracowali sobie na czwarte miejsce w rankingu magazynu "Fortune" w kategorii "najlepszy pracodawca". Nikt by nie przypuszczał, że takim efektem skończy się spotkanie w 1995 roku dwóch studentów informatyki Uniwersytetu w Stanford - Larry'ego Page'a i Siergieja Brina. To właśnie oni 4 września 1998 roku w Kalifornii zakładają spółkę "Google Inc.", wcześniej dofinansowani przez Andy Bechtolsheima kwotą stu tysięcy dolarów. Obaj założyciele nieco wcześniej opracowali nowatorską metodę wyszukiwania pytań w Internecie - algorytm BackRub. Nazwa "Google" pochodzi od słowa "googol" i oznacza liczbę mającą postać jedynki ze 100 zerami - to metafora chęci uporządkowania wciąż przybywających internetowych treści. Już w grudniu tego samego roku w branżowym "PC Magazine" Google zostaje wymieniony jako polecana wyszukiwarka na liście 100 najlepszych stron 1998 roku.

W sierpniu 1999 roku firma przenosi się do miasta Mountain View, gdzie mieści się po dziś dzień. Wyszukiwarka od września 2000 roku jest dostępna już w 15 językach, od marca 2001 w 26. Rusza wyszukiwanie grafik i dostęp do 250 milionów obrazów. Do listy języków (już 72!) dołącza klingoński. Po zaledwie sześciu latach istnienia, w lutym 2004 roku indeks wyszukiwania osiąga sześć miliardów pozycji, w tym 880 milionów grafik. W tym samym roku firma wchodzi na Wall Street, emitując niemal 20 milionów aukcji po 85 dolarów za sztukę. Spirala sukcesu się rozkręca, a założyciele zostają członkami prestiżowego stowarzyszania "Marconi Society" w uznaniu trwałego wkładu naukowego w rozwój ludzkości. Z początkiem 2005 roku publicznie dostępne stają się Mapy Google wraz z możliwością wyświetlania widoków satelitarnych i wyznaczania tras dojazdu. We wrześniu korzystają z nich niektóre zespoły ratowników, walczące ze skutkami huraganu Katrina. Rok 2006 upływa pod znakiem udostępnienia usług Gmail oraz Google news na telefony komórkowe, Polak Tomasz Czajka wygrywa kolejną edycję konkursu dla programistów Google Code Jam, a serwis przejmuje potentata na internetowym rynku filmów - firmę YouTube. Na Walentynki 2007 Google umożliwia dostęp do Gmaila wszystkim użytkownikom - wcześniej mogły korzystać z niego tylko zaproszone osoby. W listopadzie ogłoszone zostaje powstanie systemu Android, pierwszej otwartej platformy dla urządzeń przenośnych, a w grudniu królowa Anglii jako pierwsza monarchini na świecie zakłada The Royal Channel w YouTube.

Kolejna usługa - Tłumacz Google - w maju 2008 roku dysponuje już 23 językami. We wrześniu oficjalnie zaprezentowana i udostępniona do pobrań zostaje przeglądarka Chrome, a od października w sprzedaży pojawia się pierwszy telefon współpracujący z Androidem.

Wkrótce po 10. urodzinach firmy, w styczniu 2009, swój oficjalny kanał na YouTube uruchamia Watykan. A dla przedsiębiorstwa z Mountain View ważna pozostaje współpraca, co udowadnia wprowadzając w grudniu przeglądarkę Chrome w wersji na Mac OS X i Linux. Od 2010 użytkownicy Street View mogą poznać już wszystkie siedem kontynentów - zaledwie trzy lata od wprowadzenia tej funkcji w początkowych pięciu miastach USA. Spółka przestaje też cenzurować wyniki wyszukiwania w chińskim Internecie, na co wcześniej przystała w zamian za możliwość dostępu do tamtejszego rynku. Do serwisu YouTube co minutę trafia 35 godzin materiałów filmowych, a z przeglądarki Chrome korzysta już 120 milionów osób. We wrześniu 2011 startuje projekt Google+ - dedykowany serwis społecznościowy. Android Market odnotowuje 10 miliardów pobrań rozmaitych aplikacji.

 

Dziś Google Inc. to firma-instytucja. Operator najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki, słownika, systemu reklamowego AdWords, społecznościowego Google+, poczty Gmail i wielu innych usług. Do tego fundator licznych stypendiów, mecenat działań ekologicznych i wyrównujących szanse społeczne. I choć wciąż nie milkną kontrowersje dotyczące sposobu zbierania danych o użytkownikach, z oferowanych produktów każdego dnia korzysta coraz więcej osób i trudno wyobrazić sobie, by w najbliższym czasie wyrosła jej jakakolwiek licząca się konkurencja.

Udostępnij ten artykuł: Facebook     Twitter     Google+

Komentarze