Zgłaszanie błędów na stronie internetowej - jak to robić?

Zgłaszanie błędów na stronie internetowej - jak to robić?

2018-06-27 / Tagi:

Przeglądając strony internetowe, zapewne nieraz spotkaliście się z błędami czy problemami. Powody mogą być różne: awaria sieci, błędy użytkownika czy przeciążenie witryny. Warto wtedy zawiadomić administratora strony. Ale czy wiesz, jak powinno wyglądać prawidłowe zgłoszenie?

Krok 1 – nie bój się!

Błąd to nic wielkiego, może się zdarzyć każdej platformie czy aplikacji. Nie ma się co zrażać - to, że raz wystąpił, nie znaczy, że będzie już zawsze. Zamiast zamykać wyskakujące okienka i karty w przeglądarce, zrób zrzut ekranu i zapisz go na komputerze. Pomoże to programiście rozpoznać źródło i miejsce występowania awarii. Sprawdź również, czy jest to sytuacja jednorazowa, czy powtarzalna. Może winą była przerwa w dostawie prądu, Internetu, chwilowe przeciążenie serwera lub literówka we wpisanym haśle. Jeśli powtórzysz czynności, a nadal coś jest nie tak – zgłoś problem bezpośrednio do wsparcia IT, które proponuje dana witryna internetowa.

 

Jak zgłosić usterkę?

Bardzo często na stronach internetowych widnieją małe okienka do zawiadamiania o błędach i awariach. Jeśli takowych nie ma, możesz wysłać maila, zadzwonić na infolinię lub użyć formularza kontaktowego. Istnieją również specjalne programy, które zbierają zgłaszane błędy, tzw. Bugtrackery (np. Bugzilla, Redmine czy Mantis Bug Tracker).

Każde zgłoszenie powinno zawierać kilka niezbędnych informacji:

  • tytuł, który powinien być krótki, ale ukazujący istotę problemu i  jego priorytet,
  • środowisko – w przypadku stron internetowych będzie to wersja przeglądarki, z której korzystamy, i wersja systemu operacyjnego komputera, przy używaniu aplikacji mobilnych – urządzenie, wersja aplikacji i systemu,
  • miejsce wystąpienia, np. adres URL i usytuowanie na stronie,
  • moment wystąpienia (ścieżka odtworzenia), czyli opis krok po kroku, jak doszło do ukazania się błędu (pamiętaj, że każde kliknięcie może mieć znaczenie, więc opisz wszystko dokładnie),
  • dodatkowe informacje, które uważamy za istotne. Tu możesz dodać zrzut ekranu z błędem lub napisać, czy błąd zdarzył się tylko raz, czy może od pewnego czasu się powtarza. Jeśli domyślasz się, co mogło być przyczyną, również o tym napisz, każda pomoc jest przydatna.

Pamiętaj, że wyrażanie swojej złości nikomu nie pomoże. Postaraj się zrozumieć, że nie zawsze wszystko działa tak, jak to zaplanowaliśmy, również w przypadku stron internetowych. Hejt nic nie daje, a może wręcz opóźnić naprawę usterki. Lepszym rozwiązaniem jest po prostu zgłoszenie problemu, jego dokładne opisanie i, w razie potrzeby, współpraca z developerami.

 

Każda strona internetowa powinna być wyposażona w system zgłaszania błędów, szczególnie teraz, gdy głównym kanałem opiniotwórczym i komunikacyjnym jest internet. Wystarczy kilka złych ocen lub komentarzy na fanpage’u, a zyski firmy zaczynają spadać. Jednak zanim wystawisz złą opinię, pozwól sobie pomóc i naprawić awarię, bo wina nie zawsze jest po stronie programistów.

Udostępnij ten artykuł: Facebook     Twitter     Google+